Gepubliceerd 2 jaar geleden
Hoe versnel je de groei van een onderneming door slim te innoveren? Dat is in één zin de
drijfveer van Michel Westerduin (48). Vanaf dit jaar is hij de nieuwe Chief Commercial
Officer (CCO) van Lender & Spender. Eerder bouwde de financieel specialist aan het succes
van een groep bedrijven, actief in Credit-management en financiering. Bij zijn nieuwe
werkgever wil Westerduin naar een half miljard euro afgesloten consumentenleningen in
2024.
Hoewel de reumatische ziekte artrose hem regelmatig in de weg zit, is Westerduin een
sportman in hart en nieren. Tot zijn zeventiende was hij wedstrijdzwemmer. Behoorde tot
de subtop, werd derde bij de Nederlandse kampioenschappen en zwom mee op
internationale wedstrijden. Maar toen hij bij toernooien zag wat Pieter van den Hoogeband,
de latere drievoudig Olympisch kampioen, op zijn twaalfde jaar al presteerde, besloot hij te
stoppen. Daar kon hij naar eigen zeggen nooit aan tippen. “Ik miste dat laatste stukje talent
en als je ermee doorgaat moet je zoveel opgeven.”
Waar de CCO van Lender & Spender nog steeds baat bij heeft, is de discipline die je als
sporter moet hebben. De doelen die je leert stellen: “Bij het aantrekken van nieuwe mensen,
let ik er altijd op, of iemand een passie heeft. Dan volgt de rest vaak vanzelf.”
Draken van processen
Vlak voor de zomer is Westerduin toegetreden tot het management van Lender & Spender.
Hij is medeverantwoordelijk voor de groei van het in 2016 opgerichte platform voor
consumentenleningen. Destijds gestart als crowdfunding-initiatief door Robert Leclercq en
Huub van der Wart. Inmiddels heeft het bedrijf een omvang bereikt van 100 miljoen euro
uitgezette leningen en nieuwe investeerders zijn dit jaar aan boord gestapt. Hierdoor
worden leningen niet alleen meer door particulieren gefinancierd, maar ook door bedrijven.
“Lender & Spender heeft een voor deze sector ongebruikelijke manier van werken,” zegt
Westerduin. “Met innovatieve technieken wil het de hegemonie van banken en andere
traditionele spelers doorbreken. Dat vind ik interessant: in een bestaande markt uitdokteren
hoe je door middel van innovatie en de juiste partners, de concurrentie voorbij kunt
streven.”
Customer effort score
Een voorliefde die bij Westerduin is ontstaan toen hij werd gevraagd in het
managementteam van de creditexchange groep uit Rotterdam. Een bedrijf dat voor het
eerst in Nederland online incassodiensten ging aanbieden. Westerduin hielp de
onderneming uit te bouwen tot wat nu is: een groep onlinespelers in de financiële
dienstverlening, met op hun top over de 200 medewerkers. Westerduin: “Met de online
incasso diensten moesten wij ons invechten in een traditionele markt met
deurwaardersbedrijven en incassobureaus. Dat deden we door processen online
eenvoudiger en effectiever te organiseren, gebaseerd op het principe van de ‘customer
effort score’. Die meet hoe makkelijk klanten zaken met je kunnen doen. Hoe eenvoudiger je
dat maakt, des te sneller je groeit.”
Probleem opgelost
Met de customer effort score als basis bouwde Westerduin in de afgelopen jaren aan zijn
eigen consultancybedrijf Fintag en maakte zo kennis met Lender & Spender. Vanaf de eerste
dag maakte de onderneming indruk. “Er is een onlineomgeving gecreëerd, waarmee een
probleem is opgelost waar de sector al jarenlang mee worstelt: omslachtige processen.
Want voordat je als consument een lening kunt aangaan, die voldoet aan de inkomens- en
lastentoets, ben je veel tijd kwijt aan het doornemen van allerlei documenten en PDF’jes aan
het verzamelen en uitpluizen. Daar zagen Robert en Huub – de oprichters van Lender &
Spender – kansen. Robert met zijn ervaring bij ABNAMRO en Huub als technisch consultant
bij Google. Samen hebben ze onder andere de “Loanwise-tool” ontwikkeld. Hiermee kan een
kredietbemiddelaar of aanbieder in één keer de banktransacties van een klant doorlopen om
te zien of een persoon in aanmerking komt voor een lening. Kwestie van een paar minuten,
terwijl je in een traditioneel proces veel meer tijd kwijt bent en bovendien meer over het
hoofd ziet. De kredietverschaffer kan bovendien veel makkelijker over een langere periode
kijken. Hierdoor zijn de cijfers beter te interpreteren.”
Voorkeurspositie in het bemiddelingskanaal
Voor Westerduin was het de reden om zijn consultancybedrijf op een wat lager pitje te
zetten en als lid van het managementteam aan boord te stappen bij Lender & Spender. Doel:
verdrievoudiging van het huidige omzetniveau naar 500 miljoen euro over twee jaar. In
absolute zin lijkt dat een reuzenstap, maar in een markt waar iedere maand circa 600
miljoen euro aan kortlopende kredieten worden afgesloten, is dat volgens Westerduin een
realistisch getal. ”Wij willen naar een voorkeurspositie in het bemiddelingskanaal en zoeken
de groei in een samenwerking met vergelijkingssites en tussenpersonen. In een markt waar
de marges dun zijn, doen we dat met een scherpe rente en een goede provisie. En naar wens
kun je het jezelf en de klant veel makkelijker maken met de Loanwise-tool.”
Michel Westerduin is geboren in Scheveningen en opgegroeid in Den Haag. Nu woont hij in
Poortugaal bij Rotterdam. Een type voor de schoolbanken is hij nooit geweest. Meteen na
zijn Meao ging hij bij ING Investment Management aan de slag. Daar maakte hij zijn intrede
in de beleggingswereld en haalde in de avonduren zijn Heao-diploma. Kennis die hem later
van pas zou komen bij Robeco, waar hij verantwoordelijk werd voor de
beleggingsportefeuilles van vermogende mkb-ondernemers. Tussendoor startte en verkocht
Westerduin een sportschool en werkte daarna ruim 15 jaar bij de Creditexchange groep. Na
een korte stop, richtte hij Fintag op, een consultancybedrijf in de financiële sector. Sinds dit
jaar is hij CCO bij Lender & Spender.
Westerduin sport twee tot drie keer per week, maar kan door zijn artrose niet meer
hardlopen. In plaats daarvan, heeft hij zich gestort op crossfit en tennis. Daarbij wandelt hij
iedere dag 6 tot 7 kilometer. Zijn lijfspreuk : ‘Erger je niet, verbaas je slechts’. Westerduin is
na zijn eerste huwelijk opnieuw getrouwd en heeft een zoon van 22 jaar en twee dochters
van 9 en 13 jaar. Naast zijn werk reist hij graag en maakte recent een rondreis door Zuid-
Afrika.
Notification Message